Gimnazjum nr 13

w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1

Warszawa, ul Nowowiejska 37a

 

Innowacja programowa w nauczaniu  matematyki i informatyki w gimnazjum.

 

 

Autorzy i realizatorzy programu

 

                       Halina Jarocka                - nauczyciel matematyki

                       Agnieszka Potocka         - nauczyciel matematyki

                       Teresa Wojciechowska   - nauczyciel informatyki

 

 

 

Spis treści

 

I.                   Uwagi wstępne.

II.                Szczegółowe cele edukacyjne.

III.             Przewidywane metody organizacji zajęć.

IV.            Program nauczania :matematyki i informatyki.

V.               Sposoby realizacji programu.

VI.            Projekt sposobów badania i oceniania efektów innowacji.

VII.         Scenariusze lekcji z matematyki.

VIII.      Scenariusze lekcji z informatyki.


 

 

 

I.                  Uwagi wstępne.

 

1.        Celem innowacji jest zapewnienie uczniom zainteresowanym matematyką możliwości pogłębiania wiedzy i umiejętności matematycznych przez zastosowanie Technologii Informacyjnej(TI), oraz kształcenie umiejętności dostosowania narzędzi informatycznych do rozwiązywania problemów matematycznych.

2.        Początek innowacji  -  1 września 2001. Czas trwania innowacji – trzy lata nauki w gimnazjum.

3.        Zasięg i zakres innowacji

 

Klasa

Przydział godzin matematyki

Przydział godzin informatyki

Ilość klas
I

5

1

2

II

5

1

2

III

5

2

2

 

4.        Diagnoza wstępna:

Gimnazjum nr 13 stanowi z XIV Liceum Ogólnokształcącym im. S. Staszica jeden zespół. Uczniowie obu szkół korzystają z sal,  zaplecza i pomocy dydaktycznych znajdujących się w tym samym budynku. Nauczyciele Zespołu łączą pracę w liceum i gimnazjum. Szkoła dysponuje pracowniami wyposażonymi w komputery a także kadrą nauczycieli matematyki i informatyki. Wdrożenie innowacji pozwoli wykorzystać istniejące warunki, będzie nawiązaniem do matematycznego profilu kształcenia w liceum i jednocześnie umożliwi zdolnym i zainteresowanym uczniom przygotowanie do dalszego rozwoju w tym kierunku.

Wdrożenie innowacji nie spowoduje dodatkowych nakładów finansowych.

5.        Niniejszy program powstał na podstawie programów: Matematyka 2001. Program nauczania matematyki w klasach 1‑3 gimnazjum” DKW‑4014‑75/99.

Program nauczania dla gimnazjum. „Spotkania z komputerem” DKW‑4014‑80/99.

Uwzględnia on specyficzne zainteresowania uczniów. Jest przeznaczony do realizacji w klasach o rozszerzonym programie matematyki uzupełnionym o poznanie i wykorzystanie narzędzi TI

6.        Kolejność realizacji tematów na lekcjach informatyki szczególnie tych związanych z matematyką będzie na bieżąco korelowana z materiałem realizowanym na lekcjach matematyki.


 

 

 

 

 

 

II.               Szczegółowe cele edukacyjne.

 

1.        Kształcenie umiejętności dostrzegania, porządkowania i wykorzystywania wiedzy z różnych źródeł, rozważnego i umiejętnego korzystania z mediów, szczególnie internetu.

2.        Kształcenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo‑skutkowych i zależności funkcyjnych.

3.        Przygotowanie do twórczego rozwiązywania problemów przez wykorzystanie Technologii Informacyjnej w łączeniu różnych  elementów wiedzy.

4.        Kształcenie umiejętności konstruktywnej  pracy w grupie.

5.        Kształcenie umiejętności planowania własnej pracy, opanowania prostych technik informatycznych do modelowania  sytuacji matematycznych i rozwiązywania problemów.

6.        Rozwijanie własnych zainteresowań, sprawności umysłowych i wyobraźni przestrzennej.

7.        Poszerzenie i pogłębienie wiadomości i umiejętności matematycznych przez wykorzystanie specjalistycznego oprogramowania komputerowego.

8.        Przygotowanie do nauki w klasach licealnych o profilu matematyczno informatycznym.

 

 


 

III.           Przewidywane metody organizacji zajęć.

 

1.        Założenia organizacyjne:

a)                Uczniowie do klasy z rozszerzonym programem matematyki wspomaganym narzędziami dostarczonymi na zajęciach informatyki wybrani będą na podstawie rozmowy potwierdzającej zadeklarowane  przez  uczniów zainteresowania matematyczno - informatyczne.

b)               Liczba uczniów w klasie nie więcej niż 30 osób, jest ograniczona sprzętem w pracowni komputerowej

c)                Uczniowie pracują w grupach nie większych niż 15 osób ‑ jedna osoba przy komputerze.

2.        Wymagania sprzętowe:

·         Komputery klasy IBM PC,

·         15 komputerów na stanowiskach uczniowskich,

·         1 komputer – serwer,

·         Komputery są połączone lokalną siecią ze swobodnym dostępem do internetu, posiadają stację dyskietek i napęd CD-ROM,

·         Drukarka kolorowa, skaner, rzutnik

3.        Niezbędne oprogramowanie:

·         System operacyjny Windows

·         Narzędzia internetowe:

(a)               Przeglądarka stron WWW np. Internet Explorer

(b)              Program pocztowy: Outlook Express, SSh,

(c)              Narzędzia do operacji plikowych: np. Wsftp,

(d)              Edytory stron WWW np. Pajączek, Front page,

·         Narzędzia edytorskie: Ms Works, Ms Office

·         Narzędzia do tworzenia własnych programów:

(a)               Logo Komeniusz, Delphi

b)               Narzędzia do tworzenia grafiki: 3D-studio,

c)                Programy edukacyjne:

·         Cabri, Geomlandia,

·         Programy WSiP

(a)               Funkcje liniowe,

(b)              Wielościany

(c)              Miary, przekształcenia, funkcje

(d)              Piramidy, szyszki i inne konstrukcje algorytmiczne

d)               Własne programy:

·         Program do tworzenia funkcji trygonometrycznych

·         Gra logiczna NIM wykorzystująca działania na liczbach w systemie dwójkowym.

4.        Stosowanie różnych form kształcenia:

a)                Wykłady nauczyciela, referaty uczniów,

b)               Pokazy nauczyciela, pokazy uczniów,

c)                Ćwiczenia pod kierunkiem nauczyciela,

d)               Praca w grupach: projekty i prezentacje

e)                Samodzielna praca uczniów

 

5.        Organizacja i uczestnictwo w dodatkowych zajęciach dydaktyczno‑poznawczych:

a)                Wycieczki w miejsca gdzie wykorzystuje się na co dzień narzędzia TI,

b)               Warsztaty, wykłady, lekcje pokazowe, prowadzone przez różne ośrodki dydaktyczno‑naukowe: Politechnikę, Uniwersytet, PAN, PKiN np. w ramach Festiwalu Nauki,

c)                Dodatkowe zajęcia w ramach zajęć pozalekcyjnych: ,, Matematyka przy komputerze”.

d)                Udział w konkursach .

 

6.        Organizowanie dodatkowych pomocy dydaktycznych:

a)                Prenumerowanie czasopism komputerowych

b)               Plansza ze schematem funkcjonalnym komputera,

c)                Plansza przedstawiająca zależności pomiędzy systemami: dziesiętnym, dwójkowym i szesnastkowym,

d)               Szczegółowe instrukcje do poszczególnych ćwiczeń i karty zadań do pracy samodzielnej.

e)                Zakup programów edukacyjnych z matematyki

7.        Dostęp do pracowni komputerowej i internetu również poza lekcjami obowiązkowymi

a)                W czasie dużej przerwy.

b)               Koła zainteresowań:

·          matematyka z komputerem, 

·         uczeń nauczycielem komputera

8.        Kompletowanie biblioteczki matematyczno – komputerowej.

 


 

IV.            Rozkład materiału nauczania

(Oznaczenia: Tematy realizowane i na matematyce i na informatyce oznaczone są: (*))

 

 

Pierwsza klasa  

 

Matematyka

Arytmetyka

1.        Potęga o wykładniku naturalnym

2.        Działania na potęgach o wykładniku naturalnym

3.        Potęga o wykładniku ujemnym – przykłady

4.        Działania na liczbach wymiernych

5.        Przykłady pierwiastków różnych stopni

6.        Obliczanie pierwiastków II i III stopnia

7.        Przykłady liczb niewymiernych

8.        (*)Niedziesiątkowe układy liczbowe

9.        (*)Obliczanie przybliżone pierwiastków z liczb dziesiętnych i wymiernych z wykorzystaniem kalkulatora

        

Geometria – figury geometryczne

1.        Proste i odwrotne twierdzenie Pitagorasa.

2.        (*)Określanie położenia punktów na płaszczyźnie XOY. Określanie położenia różnych figur na płaszczyźnie XOY.

3.        Zastosowanie twierdzenia Pitagorasa do obliczania długości odcinka o danych końcach.

4.        (*)Własności koła i okręgu. Pojęcia stycznej, siecznej, figur wpisanych i opisanych na okręgu.

5.        (*)Pojęcie kąta wpisanego i środkowego.

6.        (*)Twierdzenie o kątach wpisanym i środkowym opartym na tym samym łuku.

7.        (*)Konstrukcje prostych stycznych i siecznych.

8.        (*)Konstruowanie okręgów wpisanych i opisanych na trójkącie. Twierdzenia o ich środkach.

9.        (*)Symetria osiowa, oś symetrii figury, symetralna odcinka. Konstrukcje.

10.    (*)Symetria środkowa, środek symetrii figury.

11.    (*)Symetria obrotowa i przesunięciowa.

12.    (*)Obliczanie pól powierzchni i objętości graniastosłupów i ostrosłupów.

13.    (*)Przekroje i siatki brył.

14.    Zastosowanie  twierdzenia Pitagorasa w geometrii przestrzeni.

 

Algebra

Odkrywanie i formułowanie prawidłowości – funkcje.

1.        Wprowadzenie pojęcia funkcji jako przyporządkowania między elementami dwóch zbiorów.

2.        Przykłady różnych funkcji, różne sposoby ich opisywania.

3.        Wykresy funkcji określonych na zbiorach skończonych i nieskończonych.

4.        Monotoniczność i miejsca zerowe funkcji

5.        (*)Wykresy nieskomplikowanych funkcji

6.        (*)Funkcja liniowa i jej własności

Wyrażenia algebraiczne, równania i nierówności

1.        Przykłady wyrażeń algebraicznych, obliczanie ich wartości. Próby wyrażania ogólnych praw w formie symbolicznej

2.        Przekształcenia wyrażeń algebraicznych (proste przykłady)

a)                dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych

b)               redukowanie wyrazów podobnych

c)                mnożenie sum algebraicznych przez jednomian

d)               zamiana sumy algebraicznej na iloczyn (proste przykłady)

3.        Rozwiązywanie równań I stopnia z jedną niewiadomą

4.        Ilość rozwiązań równania I stopnia z jedną niewiadomą

5.        Nierówności  I stopnia z jedną niewiadomą , przedstawianie ich rozwiązań na osi liczbowej

6.        Zastosowanie równań i nierówności liniowych do rozwiązywania zadań tekstowych

7.        Zaznaczanie w układzie współrzędnych zbiorów punktów o własnościach opisanych równaniami lub nierównościami liniowymi

 

Organizowanie danych

1.        (*)Różne sposoby reprezentowania danych, sporządzania wykresów, diagramów na podstawie danych z obserwacji.

2.        Odczytywanie wykresów i diagramów, porównywanie wyników obserwacji zjawisk tego samego typu na podstawie tabelek, diagramów, wykresów.

3.        Intuicyjne pojęcie prawdopodobieństwa na podstawie prostych przykładów.

4.        (*)Badanie doświadczeń losowych, szacowanie wyników, proste przykłady.

 

 

Informatyka

Rozpoczęcie pracy z komputerem: system operacyjny, podstawowe aplikacje

1.        Zasady bezpiecznej pracy z komputerem.

2.        Podstawowe elementy komputera.

1 godz

3.        Schemat funkcjonalny komputera.

4.        Reprezentacja informacji w komputerze.

1 godz

5.        (*) System binarny i hexadecymalny: zamiana, działanie, zastosowania.  2 godz

6.        Podstawowe usługi systemu operacyjnego w środowisku Windows

7.        Zasady pracy w lokalnej sieci komputerowej.

2 godz

8.        (*) Wykonywanie prostych obliczeń, przedstawiania liczb w różnych systemach liczbowych z wykorzystaniem programu Kalkulator.

9.        Tworzenie notatek w komputerowym Notatniku.

2 godz

10.    Wykorzystanie narzędzia Schowek do przenoszenia obiektów pomiędzy różnymi aplikacjami: Notatnik, Kalkulator,  Mistrz klawiatury . 2 godz

Razem 10 godz

 

Komputer jako narzędzie do pracy redakcyjnej

11.    Tworzenie własnych kompozycji w edytorze graficznym:

a)                Pejzaże z wakacji,

b)               Portrety znajomych,

c)                Galeria ikon,

d)               Animowane rysunki,

 4 godz

12.    Tworzenie dokumentacji do gier komputerowych, planszowych stosując różnorodne narzędzia edytorskie:

a)                Formatowanie tekstu, czcionki, akapity, szpalty,

b)               Sprawdzanie pisowni,

c)                Nagłówek i stopka, przypisy,

d)                 Ozdabianie dokumentów poprzez wklejanie własnych rysunków, obrazków z galerii wbudowanej w edytor,

e)                Wstawianie tabel.

 8 godz

13.    Prezentacja swoich ulubieńców na stronach internetowych:

a)                Poznanie podstaw języka HTML:

·         Struktura dokumentu,

·         Podstawowe operacje,

·         Zastosowanie systemu binarnego do tworzenia własnych kolorów,

b)               Edytory graficzne stron internetowych.

6 godz

Razem 18godz

 

Komputer jako „inteligentna” maszyna licząca.

14.    Rozwiązywanie prostych problemów z zakresu zagadnień szkolnych z użyciem arkusza kalkulacyjnego:

a)                Zbieranie danych w postaci tabel,

b)               Opracowywanie danych z zastosowaniem wzorów i  funkcji,

c)                Prezentacja  danych w postaci wykresów.

6 godz

15.    (*)Wykorzystanie narzędzi arkusza do rozwiązywania zadań z matematyki:

a)                Poznanie funkcji matematycznych wbudowanych w arkusz,

b)               Wykonywanie obliczeń: wpływ kolejności działań na obliczenia,

c)                Zaokrąglanie obliczeń i wpływ przybliżeń na dalsze obliczenia,

d)               Liczby niewymierne i ich reprezentacja w arkuszu,

e)                Zastosowanie twierdzenia Pitagorasa do szukania optymalnych rozwiązań.

8 godz

Razem 14 godz

 

Algorytmy wokół nas

16.    Pojęcie algorytmu i jego zastosowanie do opisywania zadań:

a)                Różnymi metodami :

·         W postaci listy kroków,

·         W postaci graficznej:

(a)                   na kartce papieru,

(b)              Z użyciem programu ELI,

·         (I) Z użyciem arkusza kalkulacyjnego,

2 godz

b)               Z różnych dziedzin:

·         Życia codziennego:

(a)               Dostrajanie stacji w telewizorze,

(b)              Obsługa faksu,

(c)              Tworzenie książki telefonicznej w telefonie komórkowym, 

·         (*) Matematyki:

(a)               Dodawanie, dzielenie, mnożenie liczb,

(b)              Obliczenia procentowe.

(c)              I nne, pomysły uczniów.

2 godz

Razem 4 godz

 

Internet

17.    Podstawowe zasady pracy w sieci globalnej :

a)                Etyczne aspekty korzystania z internetu.

18.    Jak szybko i skutecznie wysłać wiadomość, znaleźć poszukiwaną informację:

a)                Konfiguracja programu pocztowego,

b)               Wysyłanie i odbieranie listów pocztą elektroniczną,

2 godz

c)                Wyszukiwanie potrzebnych informacji stosując przeglądarki stron WWW:

·         Tworzenie poradników z wykorzystaniem informacji znalezionych na opublikowanych portalach,

·         (*) Poszukiwania ciekawych rozwiązań zagadnień z matematyki i wykorzystanie ich do prezentacji i dyskusji na lekcjach matematyki z komputerem.

4 godz

Razem 6 godz

 

Matematyka z komputerem

19.    (*) Przedstawianie zbiorów punktów w układzie współrzędnych przy użyciu programu „Miary, przekształcenia, funkcje”:

a)                Przekształcenia: symetria osiowa, obrotowa, przesunięciowa,

b)               Obrazowanie kątów  w okręgu: kąty wpisane środkowe,  zależności, tworzenie  konstrukcji geometrycznych przy użyciu programów: Geomlandia, Cabri.

2 godz

20.    (*) Poznanie innych programów edukacyjnych do geometrii;

a)                Wielościany,

b)               Siatki, bryły, przekroje,

2 godz

Razem 4 godz

 

Uczeń nauczycielem komputera

21.    Programowanie w środowisku Logo Komeniusz:

a)                podstawowe komendy, procedury i funkcje.    2 godz

b)               (*) Tworzenie procedur realizujących algorytmy:

·         Szukanie najmniejszej wspólnej wielokrotności,

·         Szukanie największego wspólnego dzielnika,

·         Dodawanie ułamków zwykłych,

·         Zamiana systemów liczbowych: dziesiętny - dwójkowy i odwrotnie,

4 godz

c)                Poszukiwanie najlepszego algorytmu:  Co to znaczy, że algorytm jest najlepszy?    2 godz

22.    (*) Rozwiązywania złożonych problemów matematycznych w arkuszu kalkulacyjnym

a)                Obliczenia pól figur, objętości brył,

b)               Wykresy funkcji liniowych:

·         Badanie wpływu współczynnika kierunkowego, wyrazu wolnego,

c)                Poszukiwanie najlepszych rozwiązań:

·         Prostokąta o największym polu przy zadanym obwodzie,

·         Najkrótszej drogi, najtańszego przejazdu.

4 godz

Razem 12 godz

 

 

 

Druga klasa

 

Matematyka

Arytmetyka-liczby i ich własności

1.        Działania w zbiorze liczb wymiernych- działania na potęgach o wykładnikach całkowitych.

2.        Działania na pierwiastkach II i III stopnia.

3.        (*)Przybliżenia dziesiętne liczb niewymiernych.

4.        Proporcja i jej własności.

5.        Układanie i rozwiązywanie równań w postaci proporcji - -zadania tekstowe.

Geometria

1.        Długość okręgu, pole koła.

2.        Luk i wycinek kołowy.

3.        Długość łuku, pole wycinka kołowego, pole pierścienia kołowego.

4.        Proporcje trygonometryczne sinus, cosinus, tangens, cotangens i ich wykorzystanie w zadaniach.

5.        (*)Własności figur podobnych, warunki podobieństwa trójkątów. Przykłady brył podobnych.

6.        Warunki przystawania trójkątów.

7.        (*)Twierdzenie Talesa i jego zastosowanie do konstrukcyjnego podziału odcinka na części w podanym stosunku. Dokonania Archimedesa, Pitagorasa i Talesa.

8.        Twierdzenie o stosunku pól i objętości figur podobnych.

 

Algebra

1.        Układanie wyrażeń algebraicznych i obliczanie ich wartości.

2.        Przekształcanie wyrażeń algebraicznych – zamiana iloczynu na sumę algebraiczną, wyłączanie czynnika przed nawias.

3.        Powtórzenie wiadomości o funkcji. Własności funkcji liniowej.

4.        Wzory skróconego mnożenia i ich interpretacja geometryczna.

5.        Równania I stopnia z jedną niewiadomą, interpretacja geometryczna.

6.        (*)Układ dwóch równań I stopnia z dwiema niewiadomymi. Interpretacja geometryczna.

7.        Rozwiązywanie układów równań metodą podstawiania i przeciwnych współczynników.

8.        Układ oznaczony, nieoznaczony, sprzeczny.

9.        Rozwiązywanie układów równań i zadań tekstowych.

 

Organizowanie danych

1.        (*)Gromadzenie, organizowanie, kodowanie, przedstawianie i interpretacja danych empirycznych ( rzut kostką, wzrost i waga, temperatura, statystyka ).

2.        (*)Liczby charakteryzujące próbę – średnia arytmetyczna, moda.

3.        Doświadczenia losowe – tworzenie modeli matematycznych:

·         interpretacja doświadczeń metodą drzewka graficznego,

·         rozwiązywanie prostych zadań na obliczanie prawdopodobieństwa.

 

Informatyka

Prezentowanie zdobytej wiedzy i umiejętności   

Praca interdyscyplinarna: tworzenie prezentacji do wykorzystania na lekcjach matematyki, geografii, biologii, muzyki z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych:

a)                (*) Prezentacja graficzna rozwiązań:

·         równań i układów równań liniowych, nieliniowych

·         nierówności i układów nierówności

·         Jak powstają bryły obrotowe

b)               Podróże po Polsce, Europie i świecie: wspomnienia z wakacji

c)                Mój ulubiony kompozytor

12 godz

 

2.        Prezentacje prac uczniów w intranecie i Internecie przy pomocy usługi FTP.    4 godz

3.        Doskonalenie własnego warsztatu pracy poprzez kopiowanie udostępnionych w sieci globalnej programów użytkowych, narzędzi edytorskich i internetowych. Etyczne aspekty kopiowania cudzych programów.   2 godz

Razem 18 godz

 

 

Matematyka z komputerem   

Rozwiązywanie zadań i prezentacja ich w postaci graficznej w arkuszu kalkulacyjnym:

a)                Graficzna interpretacja sytuacji z różnych dziedzin życia,

b)               (*) Przeliczanie wzorów (proporcje),

c)                (*) Symulacje zdarzeń losowych i prezentacje w postaci graficznej,

d)               (*) Czy metody kolejnych przybliżeń są gorsze od metod dokładnych:

·         Dzielenie odcinka na równe części,

·         obliczanie pierwiastka z liczby.

6 godz

4.        (*) Tworzenie własnych narzędzi w środowisku Logo Komeniusz:

a)                Procedury symulujące zdarzenia losowe,

b)               Procedury do szukania rozwiązań równań liniowych, układów równań.

4 godz

5.         (*) Prezentacje graficzne rozwiązań zadań matematycznych w arkuszu kalkulacyjnym:

a)                Zdarzenia losowe, funkcje statystyczne,

b)               Wykresy funkcji nieliniowych: kwadratowych typu y=ax2+b itp.

·         Badanie wpływu współczynników a,b,

2 godz

6.        (*) Gromadzenie danych i obliczenia statystyczne w komputerowym Kalkulatorze.

2 godz

7.        (*) Wykorzystanie programów edukacyjnych do:

a)                Pomiaru pół figur płaskich,

b)               Tworzenia  przekształceń jednokładnych,

c)                Rysowania wykresów innych funkcji nieliniowych,

d)               Graficznych prezentacji równań i układów równań z dwiema niewiadomymi.

4 godz

Razem 18 godz

 

Trzecia klasa

 

Matematyka

Arytmetyka

1.        Zbiór liczb rzeczywistych, jego podzbiory, interpretacja na osi liczbowej. Liczby niewymierne. Historia liczby p.

2.        Działania w zbiorze liczb rzeczywistych – usystematyzowanie wiadomości.

3.        Wartość bezwzględna, definicja, własności, interpretacja geometryczna.

Geometria

1.        Własności figur płaskich – powtórzenie.

2.        (*)Własności brył obrotowych, modele, siatki, przekroje.

3.        (*)Pole powierzchni i objętość walca, stożka, kuli.

4.        (*)Usystematyzowanie wiadomości o przekształceniach geometrycznych. Jednokładność‑definicja i własności. Wykorzystanie różnych rodzajów symetrii w architekturze i sztuce.

5.        Kąt między prostą a płaszczyzną, kąt między dwiema płaszczyznami

6.        Prostopadłość i równoległość prostych i płaszczyzn

Algebra

1.        (*)Funkcje nieliniowe, przykłady, wykresy, podstawowe własności (funkcje II i III stopnia, funkcje trygonometryczne ).

2.        (*)Analiza własności funkcji na podstawie jej wykresu.

3.        Przekształcenia wykresów funkcji.

4.        Równania i nierówności liniowe z wartością bezwzględną.

5.        (*)Układy równań liniowych, metoda wyznaczników.

6.        (*)Dyskusja liczby rozwiązań układu równań liniowych.

7.        (*)Układy nierówności liniowych, interpretacja geometryczna.

8.        Równania nieliniowe, układy równań nieliniowych – proste przykłady.

9.        Związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta.

10.    Zastosowanie funkcji trygonometrycznych w zadaniach.

11.    (*)Określenie funkcji trygonometrycznych dowolnego kąta .

12.    (*)Wykresy funkcji trygonometrycznych

Organizowanie danych

1.        (*)Liczby charakteryzujące próbę: mediana.

2.        Doświadczenia losowe – zadania.

 

 

Informatyka

 

Zbieranie, porządkowanie i zarządzanie informacjami (danymi):

1.        Podstawowe pojęcia związane z bazą danych, 2 godz

2.        Tworzenie własnej bazy danych, 2 godz

3.        Podstawowe operacje w bazie danych.  4 godz

4.        Podstawowe pojęcia z relacyjnej bazy danych:   2 godz

·         projekt: biblioteka szkolna, sklepik szkolny.

Razem 10 godz

 

Matematyka z komputerem

5.        (*) Przykłady prezentacji  funkcji nieliniowych: parabola, hiperbola, okrąg, tworzenie wykresów funkcji trygonometrycznych dla kąta z zakresu (0‑360) stopni w arkuszu kalkulacyjnym. 

6.        (*) Wykorzystanie programu edukacyjnego do:

a)                Tworzenia, oglądania, rysowania elementów brył,

b)               Tworzenia przekrojów brył.

Razem 4 godz

 

Uczeń nauczycielem komputera

7.        Podstawy programowania w języku strukturalnym:

a)                Podstawowe struktury danych,

b)               Tworzenie własnych funkcji i procedur,

4 godz

8.        (*) Poznanie podstawowych algorytmów w celu wykorzystania ich do rozwiązywania zadań matematycznych:

a)                Rozwiązywanie układów równań metodą wyznaczników,

b)               Symulacja zdarzeń losowych,

c)                Algorytmy do wykorzystania przy tworzeniu modeli i symulacji procesów:

·         Sortowanie,

·         Wyszukiwanie,

·         Generowanie liczb naturalnych: parzystych, nieparzystych, pierwszych itp.

6 godz

9.        Język programowania wizualnego jako narzędzie do prezentowania własnych programów w  środowisku Windows 

 2 godz

 

Razem 12 godz

 

Prace zespołowe

10.    (*) Modelowanie i symulacja prostych procesów spotykanych w szkole i w domu przy użyciu poznanych metod: projekty grupowe:

a)                Rozwiązywanie układów równań i nierówności: interpretacja graficzna dla różnych danych,

b)               Symulacja toru ruchu kulki poruszającej się po stole bilardowym,

c)                Symulacja spłat kredytu: poszukiwanie najlepszych rozwiązań,

d)               Operacje giełdowe: jak inwestować.

11.    Prezentacje projektów na forum klasy: dyskusja, ocena klasy.

 

Razem 10 godz


 

 

 

 

VI.            Realizacja programu:

·         Lekcje matematyki prowadzone przez nauczyciela matematyki,

·         Lekcje informatyki prowadzone przez nauczyciela informatyki,

·         Wybrany materiał jest realizowany w ścisłej korelacji matematyki z informatyką.

·         Program matematyki został rozszerzony o takie hasła, których realizacja szczególnie wymaga zastosowania narzędzi informatyczne.

·         Koło zainteresowań „ Matematyka z komputerem” prowadzone przez nauczyciela matematyki i informatyki na zmianę


 

 

 

 

VII.        Projekt sposobów badania i oceniania efektów innowacji

1.        Przeprowadzonej wstępnej rozmowy potwierdzającej matematyczne zainteresowania uczniów.

2.        Coroczne testy sprawdzające rozumienie i właściwe stosowanie poznanych pojęć matematyczno-informatycznych.

3.        Obserwacje i ocenianie sprawności uczniów w wykonywaniu na lekcji poleceń nauczyciela.

4.        Hospitowanie lekcji matematyki i informatyki przez dyrektora szkoły

5.        Systematyczne przeprowadzanie sprawdzianów oceniających rozwój zdolności  matematycznych i informatycznych oraz wiedzę nabytą podczas kolejnych etapów edukacji

6.        Badanie osiągnięć uczniów klas matematyczno – informatycznych w olimpiadach i konkursach

7.        Obserwacja osiągnięć uczniów po ukończeniu szkoły, w szczególności badanie ilu uczniów wspomnianych klas podejmie naukę w liceum w klasach z rozszerzoną matematyką i/lub informatyką